Kamis, 18 Agustus 2011

TANDA TANDA MALAM LAILATUL QODAR


Malam lailatul qodar merupakan malam yang sangat mulia dan di idam-idamkan oleh setiap orang. Malam yang penuh berkah dan ampunan. Malam yang lebih mulia dari pada 1000 malam, sungguh sangat istimewa. Barangsiapa yang berdoa pada malam itu maka allah akan menjawabnya dengan murah hati. Rasulullah S.A.W telah bersabda dalam hadis muttafaq ‘alaih daripada Abu Hurairah yang artinya : Barang siapa yang menghidupkan malam lailatul qadar penuh keimanan dan keikhlasan akan diampuni baginya dosa yang telah lalu.


Sekarang pertanyaannya adalah kapan malam lailatul qodar itu jatuh? Pertanyaan yang selalu membayangi pikiran kita. Malam lailatul qodar jatuh pada salah satu hari pada 10 hari terakhir bulan ramadhan. Tanggalnya pun tidak jelas entah kapan? Hal itu di karenakan agar kita sebagai umat muslim di dunia ini berlomba lomba untuk beribadah sebanyak mungkin di 10 hari terakhir bulan ramadhan.
Untuk tanda tanda spesifik lainnya akan kita bahas di bawah ini :

- Abi Ibnu Ka’ab telah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda mengenai lailatul qadar yang artinya : Sesungguhnya matahari yang keluar pada hari itu tidak begitu bercahaya (suram). – Hadis riwayat imam Muslim dalam kitab puasa

- Telah diriwayatkan daripada Nabi S.A.W bahawa baginda telah bersabda yang artinya : Sesungguhnya tanda-tanda lailatul qadar, bahawa malamnya bersih suci seolah-olah padanya bulan yang bersinar, tenang sunyi, tidak sejuk padanya dan tidak panas, tiada ruang bagi bintang untuk timbul sehingga subuh, dan sesungguhnya tanda-tandanya matahari pada paginya terbit sama tiada baginya cahaya seperti bulan malam purnama tidak membenarkan untuk syaitan keluar bersamanya pada hari itu. – Hadis riwayat imam Ahmad dengan isnad jayyid daripada Ibadah bin As-Somit -

- Dalam Mu’jam At-Tobarani Al-Kabir daripada Waailah bin Al-Asqa’ daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang artinya : Malam lailatul qadar bersih, tidak sejuk, tidak panas, tidak berawan padanya, tidak hujan, tidak ada angin, tidak bersinar bintang dan daripada alamat siangnya terbit matahari dan tiada cahaya padanya(suram).

- Telah meriwayat Al-Barraz dalam musnadnya daripada Ibn Abbas bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang artinya : Malam lailatul Qadar bersih tidak panas dan tidak pula sejuk.


Atas dasar hadis hadis di atas kita dapat menyimpulkan atau setidaknya memperediksi kapan malam lalilatul qodar itu jatuh. Dengan petunjuk dia atas semoga kita dapat berdoa pada allah semoga allah mengampuni dosa kita semua di malam itu. Mari kita tingkatkan amal dan kebaikan di bulan ramadhan ini khususnya di 10 hari terakhir bulan ramadhan syukur syukur dosa dosa kita dapat terampuni karena tiada manusia yang luput dari dosa. Amin ya robbalalamin!!!!!!!


Sumber : http://faridnyzer169.wordpress.com

Tidak ada komentar: